Binnenkort volgt er weer een nieuwe blog, want ik ben druk bezig met allerlei zaken. Maar vanochtend ontving ik van Aspekt bericht over een heel goede recensie. Mevrouw Huygens kreeg maar liefst 5 sterren op de boekenblog  Veronique’s boekenhoekje. Haar recensie zie je hieronder. Voor de website zie http://www.veroniquesboekenhoekje.nl/recensie-mevrouw-huygens-hennie-molenaar/ Hartelijk dank Veronique Janssen!

Recensie: Mevrouw Huygens – Hennie Molenaar

Het verhaal

In het boek Mevrouw Huygens wordt het verhaal over Susanna van Baerle verteld. Zij was een Amsterdamse koopmansdochter en zij trouwde in 1627 met Constantijn Huygens. Haar beroemdste zoon was Christiaan Huygens. Over deze twee belangrijke mannen is veel geschreven, maar over Susanna veel minder. Ze was een bijzondere vrouw: intelligent, kunstzinnig en ondernemend. Susanna had een grote invloed op de mensen om haar heen. In deze roman vertelt haar familie, het personeel en haar kinderen over het leven van Susanna.

Mijn mening

In het begin is het wennen aan het perspectief. Er komen verschillende mensen aan bod. Zij vertellen vanuit een ander perspectief over Susanna. Het is een originele manier van vertellen, maar ik moest wel even wennen. Je leert een persoon, bijvoorbeeld haar zus, goed kennen en dan komt de volgende persoon aan het woord. Ondanks de wisselende perspectieven leer je Susanna wel heel goed kennen. Iedere persoon spreekt op een andere manier over deze bijzondere vrouw. Dat maakt het ook een bijzonder verhaal.

De schrijfstijl van Hennie Molenaar is aangenaam en mooi. Het verhaalt wordt rustig verteld en je maakt kennis met Susanna en haar leven in de zeventiende eeuw. De omgeving en het leven in die tijd worden heel mooi beschreven en je wordt meegenomen in de zeventiende eeuw.

De cover (het schilderij is gemaakt door Jacob van Campen in circa 1635) lijkt een beetje saai en statig. Het geeft het boek een ouderwets karakter, maar tijdens het lezen kom je achter de betekenis van dit schilderij. Dit maakt de cover bijzonder.

Het einde raakte me en ik was overmand door emoties. Alle emoties uit het hele boek kwamen bij elkaar op een mooie manier. De tranen rolden over mijn wangen.

Ik ben blij dat ik Susanna mocht leren kennen: een prachtige vrouw met een mooie, sterke persoonlijkheid.

In Mevrouw Huygens maak je kennis met Susanna en je leert haar echt kennen!